Opotřebování pneumatik
Pneumatiky je nutné vyměnit v následujících případech
Opotřebovaná pneumatika nedokáže plnit svojí funkci, zejména co se týká odvádění vody z prostoru mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Brzdná dráha automobilu na mokré vozovce se prodlužuje a vozidlo ztrácí stabilitu na cestě. Zvyšuje se nebezpečí smyku a aquaplaningu.
Indikátor opotřebení
Abyste mohli odměřit úroveň opotřebování pneumatik, každá pneumatika je vybavena tzv. indikátorem opotřebování, který umožňuje vyhodnotit úroveň zákonem povoleného opotřebování pneumatik.
Indikátory opotřebování jsou malé výstupky umístěné v drážkách na spodku dezénu běhounu. Když se zbývající výška dostane na úroveň tohoto výstupku, tj. 1,6 mm, pneumatika dosáhla zákonem povolenou hranici používání a je nutné ji vyměnit.
Za touto hranicí opotřebování porušujete zákon.
Indikátor opotřebení
Avšak i u pneumatik s dezénem vyšším než 1,6 mm jsou řidiči povinni za každých okolností přizpůsobit rychlost a styl jízdy podmínkám silničního provozu, stavu a povaze vozovky, například při jízdě na mokré vozovce.
Tyto okolnosti si mohou vynutit, aby použivatel vozidla vyměnil pneumatiky dříve, než dosáhnou zákonem stanovenou hranici opotřebování, například když se domnívá, že výkonové parametry pneumatik jsou nevyhovující pro daný účel použití vozidla.
Proto doporučujeme, abyste pneumatiky vyměnili dříve, než hloubka dezénu překročí 2 mm, a to zejména kvůli dobré adhezi pneumatiky k vozovce například při aquaplaningu.
V zájmu zabezpečení požadované úrovně bezpečnosti jízdy na cestách v zimním období, zejména na sněhu, je vhodné používat pneumatiky s hloubkou dezénu vyšším než 4,0 mm.
Pneumatiky je nutné vyměnit, když dezén dosáhne minimální úroveň označenou indikátorem opotřebování. Na pneumatikách se však může vyskytnout i abnormální opotřebování.
Opotřebení hran drážek: mechanické opotřebení
Tento typ opotřebení postihuje většinou přední pneumatiky. Může být způsoben nesprávným vyvážením kol, ale i špatným stavem spojovacích součástek a závěsů kol.
Když přejdete rukou po běhounu pneumatiky oběma směry a nahmatáte výrazně opotřebované plošky po obvodu pneumatiky, většinou to bývá příznak chybných tlumičů odpružení kol nebo nesprávného vyvážení kol. V takovém případě je potřebné zkontrolovat vyvážení a závěsy kol.
Asymetrické opotřebování pilovitých drážek na ramenech pneumatiky: nesprávné nastavení geometrie kol.
Opotřebování pilovitých drážek na ramenech pneumatiky je způsobeno nerovnoměrným třením pneumatiky o plochu vozovky. Příčinou takového opotřebování pneumatiky většinou bývá chybně nastavená geometrie kol. Rovnoměrné opotřebování běhounu pneumatiky je velmi důležité pro zabezpečení požadovaných výkonových parametrů pneumatiky.
V případě asymetrického opotřebování jedné strany pneumatiky je nutné nechat zkontrolovat geometrii kol na specializovaném pracovišti.
Přehuštění pneumatiky se projevuje vyšším opotřebováním ve středu běhounu, což zkracuje životnost pneumatiky. Proto je potřebné jedenkrát měsíčně zkontrolovat hustotu vzduchu v pneumatikách. Nepravidelné opotřebování může být také způsobeno nesprávným zarovnáním kol nebo mechanickým problémem.
Výraznější opotřebování pneumatiky ve středu běhounu poukazuje na přehuštění pneumatiky. V takovém případě upravte tlak v pneumatice na předepsanou hodnotu.
Podhuštění pneumatiky často způsobuje výraznější opotřebování ramen pneumatiky. Jestliže jezdíte s podhuštěnými pneumatikami, nejenže tím zkracujete životnost pneumatik, ale vyšším jízdním odporem pneumatik také zvyšujete spotřebu paliva (měkčí pneumatiky si při jízdě vyžadují větší „námahu“ vozidla). Nepravidelné opotřebování může být také způsobeno chybně nastavenou geometrií kol nebo mechanickým problémem.
Pneumatika opotřebovaná po krajích běhounu poukazuje na podhuštění pneumatiky, což způsobuje nadměrnou spotřebu paliva, zvýšení provozní teploty pneumatiky a předčasné opotřebování okrajových částí dezénu. Tlak v pneumatice upravte na předepsanou hodnotu.
Správné nastavení geometrie kol vašeho vozidla je prvořadé, jestliže se chcete vyhnout předčasnému opotřebování pneumatik a zároveň zajistit požadovanou úroveň bezpečnosti během jízdy.
Při kontrole geometrie a úpravě jejího nastavení se optimálně nastavují všechny úhly kol a nastavitelné parametry zarovnaní kol vzhledem ke geometrické ose vozidla. Při nastavování geometrie se přihlíží k údajům předepsaným výrobcem a analýze opotřebování pneumatik.