Výkonové parametry
Ne všechny pneumatiky jsou stejné. A když kupujeme pneumatiky pro svoje vozidlo prostřednictvím internetu, rychle zjistíme, že nabídka pneumatik je velmi široká. Jestliže nevíme, podle jakých kriterií si vybrat správný typ pneumatik, je těžké se v tomto dlouhém seznamu zorientovat.
Jaký typ pneumatik je nejvhodnější pro sportovní jízdu? Jaký typ pneumatik nabízí delší životnost? Jaký typ pneumatik dokáže zajistit lepší odolnost vůči aquaplaningu?
Dokážeme uživatelům poskytnout všechny informace potřebné ke srovnání různých značek a typů pneumatik. Zároveň nabízíme systém hodnocení pneumatik, díky němuž je nabídka pneumatik přehlednější a uživatel může snadněji najít odpovědi na všechny své otázky.
Hodnocení pneumatik je vypracováno na základě výsledků testů, které realizovalo 21 časopisů a různé evropské testovací organizace.
Výkonové parametry pneumatik jsou rozděleny do 9 základních charakteristik v případě letních pneumatik a do 4 základních charakteristik v případě zimních pneumatik. Jednotlivé výkonové charakteristiky jsou hodnoceny známkami od 1 do 10. Celkové hodnocení se získá seskupením základních výkonových charakteristik do 5 kategorií, jejichž váha závisí na jejich důležitosti.
Základní výkonové charakteristiky všech typů pneumatik
Kategorie |
Test |
Hospodárnost |
Snížení spotřeby paliva |
Trvanlivost (životnost) |
|
Komfort jízdy |
Absorpce terénních nerovností |
Reakční schopnost na suché vozovce |
|
Hlučnost během jízdy |
|
Bezpečnost |
aquaplaning |
Brzdění na suché vozovce |
|
Brzdění na mokré vozovce |
|
Jízdní stabilita na mokré vozovce |
Doplňkové výkonové charakteristiky zimních pneumatik
Kategorie |
Test |
Led |
Rozběh na ledu |
Brzdění na ledu |
|
Sníh |
Rozběh na sněhu |
Brzdění na sněhu |
Pokud se chcete obeznámit s podrobnými informacemi o testech, můžete se na nás obrátit prostřednictvím e-mailu (kontaktní e-mailová adresa Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ). Ve vaší žádosti o poskytnutí těchto informací nezapomeňte uvést referenční údaje o pneumatice a měření, které vás zajímá.
Každá typová řada, resp. kategorie pneumatik je kompromisním řešením z hlediska výkonových charakteristik pneumatik, jako je jízdní stabilita vozidla, jízdní odpor, hlučnost a pod. V závislosti na typu vašeho vozidla a účelu jeho použití je při výběru vhodných pneumatik nutné přednostně přihlížet k některým vlastnostem pneumatik.
Věděli jste, že…?
Vhodný typ pneumatik vybírejte nejen na základě typu a značky vozidla, ale i na základě výkonových požadavků vyplývajících ze stylu vaší jízdy. Upřednostňujete sportovnější jízdu? V takovém případě přihlížejte zejména k vlastnostem, jako je záběr pneumatik a jízdní stabilita. Je vaše vozidlo vaším každodenním společníkem na cestách? V takovém případě je nezanedbatelným faktorem při výběru vhodného typu pneumatik jejich dlouhá životnost a hospodárnost z hlediska spotřeby paliva.
BEZPEČNOST
Čtyři pneumatiky, které jsou spojovacím článkem mezi automobilem a vozovkou, představují jeden z hlavních prvků vaší bezpečnosti.
Celkové hodnocení výkonových charakteristik pneumatiky z hlediska bezpečnosti bylo vypočítáno na základě testů brzdění, jízdních vlastností a testů na aquaplaning. Důležitost (váha) připsaná každému testu je následující:
Věděli jste, že…?
Nové pneumatiky doporučujeme montovat na kola zadní nápravy pro zajištění vyšší úrovně bezpečnosti v nepředvídatelných a náročných situacích (prudké brzdění, ostrá zatáčka apod.), zejména na mokré vozovce.
Brzdění na suché vozovce
Při testování brzdění na suché vozovce se měří vzdálenost (v metrech), kterou vozidlo projede při prudkém zabrzdění z rychlosti 100 km/h na 0 km/h.
Testy brzdění na suché vozovce se realizují stejném vozidle, se stejným nastavením a aktivovaným systémem ABS. Piloti při testovacích jízdách používají pro všechny pneumatiky stejnou dráhu. Tato dráha musí být při každém testu suchá.
Věděli jste, že…?
U různých typů pneumatik mohou být rozdíly v délce brzdné dráhy skutečně výrazné, v některých případech odpovídají délce 2 vozidel!
Brzdění na mokré vozovce
Při testování brzdění na mokré vozovce se také měří vzdálenost (v metrech), kterou vozidlo projede při prudkém zabrzdění z rychlosti 100 km/h na 0 km/h.
Testy brzdění na mokré vozovce se realizují za stejných podmínek jako testy brzdění na suché vozovce, avšak v tomto případě je povrch vozovky mokrý. Povětrnostní podmínky při provádění testů musejí být podle možnosti co nejstabilnější (množství vody, venkovní teplota, teplota vozovky, rychlost větru atd.).
Věděli jste, že…?
Na mokré vozovce je brzdná dráha vozidla až trojnásobně delší než na suché vozovce. Vozidlo vybavené ojetými pneumatikami má na mokré vozovce delší brzdnou dráhu. Používáním ojetých pneumatik se také výrazně zvyšuje nebezpečí aquaplaningu.
Jízdní vlastnosti na mokré vozovce
Jízdní vlastnosti pneumatik na mokré vozovce se při většině testů měří na kruhové dráze s mokrým povrchem. Pilot řídí vozidlo vybavené testovanými pneumatikami na hranicích adheze k vozovce: tímto způsobem se měří průměrná rychlost, při níž vozidlo ztrácí svoji adhezi. Jízdní vlastnosti pneumatik na mokré vozovce se také testují projetím přímé dráhy o délce více než 1 000 m, při němž se měří čas projetí (v sekundách).
Věděli jste, že…?
Na zvýšenou opatrnost dbejte při prvním dešti, zejména po velkých vedrech, kdy prach a zbytky oleje na cestě dělají vozovku ještě kluzčí.
Aquaplaning
Aquaplaning je nebezpečný jev, který vzniká, když se před styčnou plochou pneumatiky s vozovkou hromadí voda rychleji, než ji dokážou odvést drážky běhounu pneumatiky.
Při testování vozidlo musí projet louží vody hlubokou několik milimetrů (většinou 7 mm). Vícero testů realizovaných při různých rychlostech umožňuje zjistit, ve kterých situacích dochází k aquaplaningu, a objektivně změřit rychlost, při níž pneumatiky ztrácejí kontakt s povrchem vozovky.
Věděli jste, že…?
Jestli vaše vozidlo ztratí kontakt s povrchem vozovky, nesmíte v žádném případě brzdit ani otáčet koly, abyste se nedostali do smyku. Musíte počkat, až se pneumatiky znovu dostanou do kontaktu s vozovkou.
KOMFORT JÍZDY
Kriteria komfortu jízdy jsou velmi důležitá pro řidiče, ale i pro pasažéry. Obyvatelé domů situovaných podél silničních komunikací jsou také citliví na hlučnost pneumatik.
Celkové hodnocení výkonových charakteristik pneumatiky z hlediska komfortu jízdy bylo vypočítáno na základě testů jízdní stability (při jízdě na suché vozovce), testů na komfort jízdy a testů hlučnosti pneumatik.
Věděli jste, že…?
Pneumatika k zajištění své funkčnosti a dlouhé životnosti potřebuje vzduch. Nesprávný tlak vzduchu v pneumatice negativně ovlivňuje všechny výkonové parametry pneumatiky, především však její jízdní stabilitu.
Proto je třeba pravidelně kontrolovat tlak vzduchu v pneumatice: minimálně jedenkrát do měsíce.
Komfort jízdy
Pneumatiky se výrazným způsobem podílejí na komfortu jízdy při řízení vašeho vozidla. Pneumatiky tlumí nerovnosti vozovky.
Testování komfortu jízdy se realizuje při vícerých, po sobě následujících projetích vozidla po vozovce, na níž jsou rozmístěny různé kovové výstupky, které simulují spoje na povrchu vozovky nebo poklopy kanálů. Při testech se měří chvění a naměřené hodnoty se následně porovnávají a vyhodnocují.
Věděli jste, že…?
Tzv. nízkoprofilové pneumatiky podléhají menším bočním deformacím. Tento typ pneumatik je však tužší, tedy i méně „pohodlný“, neboť nedokáže natolik tlumit nerovnosti vozovky jako pneumatiky se standardním profilem.
Hlučnost v kabině vozidla
Pneumatiky sehrávají důležitou úlohu z hlediska hlučnosti vašeho vozidla. Testování venkovního hluku se realizuje při několika, po sobě následujících projetích vozidla před snímači při stabilní rychlosti od 60 do 80 km/h (v závislosti na testech). Aby bylo možné odizolovat hlukové faktory pocházející z jiných zdrojů, jako jsou pneumatiky, vozidlo realizuje tato projetí z rozjezdu, s vypnutým motorem. V závislosti na značce pneumatik můžeme pozorovat značné rozdíly v hlučnosti pneumatik. Tyto rozdíly mohou být způsobeny různou strukturou dezénu pneumatiky (plocha pneumatiky, která přichází do kontaktu s vozovkou), ale i kvalitou gumy použité k výrobě pláště pneumatiky.
Věděli jste, že…?
Zimní pneumatiky mají sklon skřípat v zatáčkách, a to i při nízké rychlosti! Nemusíte se však znepokojovat, je to normální jev způsobený hloubkou dezénu pneumatiky a početnými lamelami, které zajišťují lepší adhezi pneumatiky k povrchu vozovky.
Jízdní stabilita
Při měření jízdní stability se analyzují různé situace, s nimiž se může setkat řidič automobilu během jízdy. Podle toho, jak vozidlo reaguje na sérii přesně definovaných manévrů, pilot hodnotí chování vozidla řízeného na hranicích adheze pneumatik k povrchu vozovky: tímto způsobem se měří průměrná rychlost, při níž vozidlo ztrácí svou adhezi.
Věděli jste, že…?
Zimní pneumatiky mají sklon skřípat v zatáčkách, a to i při nízké rychlosti! Nemusíte se však znepokojovat, je to normální jev způsobený hloubkou dezénu pneumatiky a početnými lamelami, které zajišťují lepší adhezi pneumatiky k povrchu vozovky.
OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Pneumatika vyrobená výrobcem renomované značky může v některých případech dosáhnout až dvounásobnou životnost ve srovnání s levnou, „neznačkovou“ pneumatikou. Při použití kvalitních pneumatik díky nižšímu jízdnímu odporu ušetříte i několik desítek eur na spotřebě paliva.
Nižší spotřeba paliva znamená i nižší produkci oxidu uhličitého, který je vypouštěn do ovzduší výfukovými zplodinami. Uveďme si příklad: nižší spotřeba nafty o 0,2 litru/100 km odpovídá průměrně o 212 kg menšímu množství CO2 vyprodukovaného vozidlem na méně jako 40 000 km!
Celkové hodnocení pneumatiky z hlediska ochrany životního prostředí bylo vypočítáno na základě testů životnosti a spotřeby paliva.
Věděli jste, že…?
Podhuštěné pneumatiky způsobují předčasné opotřebování dezénu, vyšší spotřebu paliva, ale i zvýšené ohrožení vaší bezpečnosti. Podhuštění pneumatiky o 20 % zvyšuje spotřebu paliva o 4 % a urychluje opotřebování pneumatiky přibližně o 16 %. Proto je důležité, abyste pravidelně kontrolovali tlak vzduchu v pneumatikách: minimálně jedenkrát do měsíce!
Životnost (opotřebování) pneumatik
Životnost pneumatiky může být velmi různorodá. Jestli předpokládáme, že průměrná životnost pneumatiky je 50 000 kilometrů, krajní hodnoty se mohou nacházet na úrovni 10 000 km (dolní hranice), resp. 100 000 km (horní hranice), což odpovídá poměru od 1 do 10.
Toto překvapivě velké rozpětí závisí zejména na provozních podmínkách, za nichž se pneumatiky používají: styl jízdy, rychlost, typ cesty, technické vlastnosti vozidla, povrchová úprava vozovky, převážený náklad atd. Životnost pneumatiky však závisí i na jejích vlastních výkonových charakteristikách a na způsobu údržby.
Životnost pneumatik se testuje na zařízeních, která umožňují vypočítat opotřebování dezénu prostřednictvím simulace najezděných kilometrů.
Věděli jste, že…?
Přední a zadní pneumatiky se zpravidla opotřebovávají s nestejnou rychlostí, zejména u vozidel s předním náhonem. Výměnu pneumatik proto můžeme oddálit, když navzájem zaměníme přední a zadní pneumatiky.
Jestliže chcete prodloužit životnost pneumatik vašeho vozidla, vyhýbejte se prudkému brzdění a zrychlování.
Spotřeba paliva
Spotřeba paliva se měří prostřednictvím jízdního odporu pneumatik.
Při kontaktu pneumatiky s povrchem vozovky dochází k její deformaci: na pneumatice dochází k vytvoření dotykové plochy, prostřednictvím níž se přenášejí všechny síly z pneumatiky na povrch vozovky: zrychlení, brzdění nebo síly vyvíjené při projetí zatáčkou. Tyto deformace způsobují uvolňování energie, což se projevuje silou působící proti směru jízdy vozidla: tento jev se nazývá jízdní odpor pneumatiky.
Jízdní odpor se měří na přístroji vybaveném válcem, který pohání pneumatiky rychlostí zvolenou pro provedení měření. Tento přístroj tedy měří sílu, kterou je potřebné vyvinout, aby pneumatika zůstala v pohybu (tato síla se vyjadřuje v kilowattech na jedno kolo): to znamená, že měří sílu jízdního odporu.
Věděli jste, že…?
Někteří renomovaní výrobcové pneumatik vyvinuli technologie, které umožňují výrazně snížit jízdní odpor pneumatik a tím i provozní náklady vozidla (díky nižší spotřebě paliva). Proto je důležité, abyste si uvědomili, že když se rozhodnete na začátku investovat peníze do relativně dražších pneumatik, tyto finanční prostředky se vám vrátí v podobě ušetřených provozních nákladů.
SNÍH
V zimních klimatických podmínkách dochází ke změně samotného povrchu vozovky. Na zasněženém terénu je povrch, s nímž přichází pneumatika do kontaktu, více méně sypký. Tím dochází k výraznému snížení adheze pneumatiky. Víme, že adheze pneumatiky je nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím bezpečnost řidiče automobilu i posádky. Testování výkonových parametrů pneumatiky na sněhu se zaměřuje na dvě důležitá kriteria:
Jízda v zimě
Zimní pneumatiky doporučujeme namontovat, když venkovní teplota klesne pod 7 °C. V některých zemích je používání zimních pneumatik, minimálně v zimních podmínkách, předepsáno zákonem.
Jízdní podmínky na silnicích jsou v zimním období specifické. Pro pneumatiku zima začíná už při teplotě 7 °C. Při teplotách pod touto hranicí guma pneumatiky tvrdne a ztrácí svoji účinnost. Jestliže je venkovní teplota nižší než 7 °C, zimní pneumatiky dokážou zajistit vyšší bezpečnost a ve srovnání s letními pneumatikami výrazně zkracují délku brzdné dráhy, a to na všech druzích terénu.
Díky speciálně upravenému dezénu dosahují zimní pneumatiky lepší výkonové parametry, což se projevuje vyšší adhezí k povrchu vozovky, nižším rizikem aquaplaningu a kratší brzdnou dráhou.
Specifika dezénu zimních pneumatik
Při použití letních pneumatik potřebuje vozidlo na úplné zastavení o 31 m delší dráhu.
Délka brzdné dráhy na mokré vozovce při rychlosti 80 km/h, při teplotě nižší než 7 °C
Při použití letních pneumatik potřebuje vozidlo na úplné zastavení o 6 m delší dráhu.
Pro zajištění vyšší úrovně bezpečnosti doporučujeme vybavit zimními pneumatikami všechna 4 kola vozidla.
Brzdění na sněhu
Podobně jako na suché a mokré vozovce se i při testovaní brzdění na sněhu měří vzdálenost, kterou vozidlo projede při prudkém zabrzdění od určité rychlosti (zpravidla 50 km/h) až do úplného zastavení. Tyto testy se realizují na zasněžené testovací dráze.
U každé testované značky pneumatik testovací pilot brzdění víckrát opakuje. Délka brzdné dráhy se u různých značek může lišit o 10 až 20 %. Během jednoho testu na zasněženém terénu se délka brzdné dráhy měřila při použití letních pneumatik a následně zimních pneumatik na stejném automobilu: brzdná dráha je při použití letních pneumatik dvojnásobně delší.
Věděli jste, že…?
I když zimní pneumatiky zajišťují během jízdy vyšší úroveň bezpečnosti, při jízdě za nepříznivého počasí netřeba zapomínat na dodržování základních pravidel: snížit rychlost vozidla a zvětšit bezpečný odstup od předcházejícího vozidla.
Zrychlení na sněhu
Při testování adheze pneumatik se měří buď zrychlení, nebo trakce. Během testu zrychlení se testovací pilot snaží co nejrychleji zrychlit až na určitou, předem stanovenou rychlost. Počítač měří vzdálenost potřebnou k dosažení této rychlosti. Při testování trakce na sněhu se měří průměrná síla vyjádřená v Newtonech.
Věděli jste, že…?
Nejvýraznější rozdíly z hlediska délky brzdné dráhy a výkonu při zrychlení se nejčastěji projevují právě mezi letními a zimními pneumatikami. Samozřejmě, že v zimních podmínkách dosahují lepší výkonové parametry právě zimní pneumatiky.
LED
Na zledovatělém terénu je povrch, s nímž přichází pneumatika do kontaktu, hladký, bez zrnitého materiálu. Adheze vozidla k povrchu vozovky je vůbec nejnižší, s jakou se můžeme setkat. Podobně jako na zasněženém terénu i výkonové parametry pneumatik na zledovatělém terénu se měří prostřednictvím těchto testů:
Testy se provádějí za optimálních podmínek, to znamená při teplotě kolem -10 °C, přičemž povrch testovací dráhy se předem speciálně upraví a jeho stav se obnovuje po každém testu pneumatik.
Věděli jste, že…?
Jízda na zledovatělém terénu je náročnější z hlediska jízdních podmínek. Proto je nutné, abyste zvětšili bezpečný odstup od předcházejícího vozidla a vyhýbali se brzdění: jezděte pomalu a využívejte brzdnou sílu motoru.
Brzdění na ledu
Při testovaní brzdění na ledu se, podobně jako u ostatních testů brzdění, měří vzdálenost, kterou vozidlo projede při prudkém zabrzdění z určité rychlosti až do úplného zastavení. Testy brzdění na ledu se realizují na speciálně vybavené testovací dráze. U každé testovaný značky pneumatik testovací pilot brzdění víckrát opakuje.
Zrychlení na ledu
Podobně jako u testů na sněhu se při testování adheze pneumatik na ledu měří buď zrychlení, nebo trakce. Během testu zrychlení se pilot snaží co nejrychleji zrychlit vozidlo na zledovatělé testovací dráze až na určitou, předem stanovenou rychlost. Počítač měří vzdálenost potřebnou k dosažení této rychlosti. Při testování trakce na sněhu se měří průměrná síla vyjádřená v Newtonech.
Věděli jste, že…?
V zimním období věnujte pneumatikám zvýšenou pozornost, protože nízké venkovní teploty snižují tlak vzduchu v pneumatikách. Proto, abyste vykompenzovali vliv nízké teploty v zimě a jezdili na správně nahuštěných zimních pneumatikách, je potřebné k běžnému provoznímu tlaku pneumatik připočítat hodnotu 0,2 baru (za studena).